W ostatnim czasie narzędzie Google Tag Manager Server-Side (GTM Server-Side) cieszy się coraz większym zainteresowaniem.

W tym artykule chciałbym podzielić się wstępnymi spostrzeżeniami oraz pierwszymi wynikami z wdrożenia GTM Server-Side dla naszego Klienta meblobranie.pl. Wdrożyliśmy to rozwiązanie na początku sierpnia, więc przedstawione dane pochodzą ze środowiska działającego przez około trzy miesiące.

Czym różni się Google Tag Manager Client- Side od Google Tag Manager Server-Side?

W dużym skrócie, Google Tag Manager (GTM) posiada dwie wersje:

  • Client - Side;
  • Server - Side.

W wersji Google Tag Manager Client - Side, kody śledzące są uruchamiane bezpośrednio w przeglądarce użytkownika, zbierając dane i wysyłając je do różnych platform analitycznych.

Z kolei w wersji Server-Side, kody są uruchamiane na serwerze, co pozwala na centralne przetwarzanie i wysyłanie danych. Dzięki temu, GTM Server-Side może zapewnić większą prywatność, kontrolę nad danymi oraz lepszą wydajność w porównaniu z wersją Client-Side.

Osobom nieobeznanym z tematem polecam zapoznanie się z jednym z licznych artykułów opublikowanych ostatnio lub pomocą Google, które tłumaczą tę kwestię oraz omawiają wady i zalety powyższej metody.

Przyjęta konfiguracja Google Tag Manager Server-Side:

Do standardowego Google Analytics 4 przesyłamy średnio około 300 000 zdarzeń dziennie. Ze względu na dążenie do ograniczenia kosztów oraz możliwość łatwego skalowania, zdecydowaliśmy się na wdrożenie w Google Cloud - Cloud Run. Wybraliśmy następujące ustawienia:

  • Produkcja: minimum 2 instancje, maksimum 5;
  • Preview: minimum 0, maksimum 1;
  • Wybrany region: Warszawa (europe-central2).
Zrzut ekranu panelu zarządzania kontenerami Google Cloud Run. Zawiera ustawienia takie jak alokacja CPU, czas rozruchu CPU, współbieżność, czas wygaśnięcia żądania i środowisko wykonawcze. Dodatkowo przedstawia opcje auto-skalowania z minimalną i maksymalną liczbą instancji.

Niestety, w regionie warszawskim funkcja łatwego mapowania własnej subdomeny na aplikację Google Cloud Run nie jest jeszcze dostępna. Aby uniknąć opłat za GCP Load Balancer (narzędzie, które rozkłada ruch internetowy na wiele serwerów, aby strona działała sprawnie i bez przerw - w tym wypadku służyłby do kierowania ruchu z wybranej subdomeny na nasza instancję Google Cloud Run), skorzystaliśmy z Firebase Hosting do mapowania adresu subdomeny na Google Cloud Run.​

Założenia:

Postanowiliśmy przetestować gotowość i wydajność naszego rozwiązania, dodając równoległe przesyłanie sygnałów z GTM Server-Side bezpośrednio do BigQuery.

Równolegle do istniejącej instancji Google Analytics 4, wdrożyliśmy dodatkową usługę GA4 (nazywaną dalej GA4 Server-Side), do której sygnały były dostarczane tylko przez GTM Server-Side.

Oba rozwiązania działały jednocześnie, co pozwoliło nam na porównanie wyników. Zdarzenia dla GA4 Client- Side i GA4 Server-Side były inicjowane tymi samymi wyzwalaczami.

Zdecydowaliśmy, że ciasteczka i identyfikatory dla GA4 Server-Side będą zarządzane przez serwer, a nie przez kod JavaScript.

Wstępne wyniki:

Do analizy wybrałem dane od 1 września 2023 do 31 października 2023.

Dzięki temu liczba powracających użytkowników w GA4 Server-Side powinna być bardziej zbliżona do wyników z tradycyjnej usługi GA4. Co więcej, wpływ zarządzania ciasteczkami przez serwer stanie się bardziej zauważalny.

Po miesiącu testowania możemy zauważyć następujące korzyści wynikające z wdrożenia Google Tag Manager Server-Side:

  1. Lepsza widoczność zachowania użytkowników korzystających z Safari.
    W standardowym GA4 średni czas od zobaczenia reklamy do dokonania zakupu wynosi u naszego klienta około 5 dni. Tymczasem w GA4 Server-Side ten czas wydłużył się do 7 dni, zbliżając się do zachowania użytkowników nie korzystających z produktów Apple.

  2. Mniejsza różnica między danymi pochodzącymi z CRM a GA4 Server-Side w porównaniu z danymi z CRM a standardowym GA4.
    Rozbieżność ta zmniejszyła się o 2%. Choć dla naszego klienta różnice w danych między CRM a GA4 nie były znaczące, wiem że u innych może to być istotne i GTM Server-Side może być odpowiedzią na ten problem.

  3. Rejestracja większej liczby aktywnych użytkowników i sesji.
    GA4 Server-Side odnotował wzrost o 23% w porównaniu do standardowego GA4. Wstępna analiza wskazuje, że mogą to być użytkownicy korzystający z różnorodnych blokerów reklam.

  4. Wyższy odsetek użytkowników powracających.
    W tradycyjnym GA4 wynosił on 23%, podczas gdy w GA4 Server-Side osiągnął 30%. Daje to głębszy wgląd w zachowanie użytkowników o bardziej złożonych ścieżkach zakupowych.

Koszty:

W szczytowych momentach ruchu były uruchomione maksymalnie cztery instancje produkcyjne (stało się to dwa razy), ale przez większość czasu działały tylko dwie instancje. Skutkowało to średnim miesięcznym kosztem w wysokości około 100 euro.

Wykres przedstawiający liczbę aktywnych instancji w kontenerze Google Cloud Run, gdzie działał GTM Server Side. Dane pokazują, że we wrześniu 2023 roku maksymalna liczba aktywnych instancji wynosiła 4 i została osiągnięta tylko raz.
Wykres przedstawiający liczbę aktywnych instancji w kontenerze Google Cloud Run, gdzie działał GTM Server Side. Dane pokazują, że w październiku 2023 roku maksymalna liczba aktywnych instancji wynosiła 4 i została osiągnięta tylko raz.

Podsumowanie:

Na podstawie wstępnych obserwacji mogę stwierdzić, że Google Tag Manager Server-Side to narzędzie z ogromnym potencjałem. Umożliwia lepsze zrozumienie ścieżek użytkowników, redukuje różnice w danych pochodzących z różnych źródeł i zwiększa liczbę informacji o użytkownikach.

Aby w pełni potwierdzić te wnioski, potrzebujemy dokładnej analizy danych w szerszym horyzoncie czasowym. W nadchodzących publikacjach na naszym blogu przedstawimy dogłębniejsze informacje.

Co dalej?

Wkrótce podzielę się doświadczeniami związanych z wdrożeniem GTM Server-Side w klastrze Kubernetes. Gdzie z jednej strony, nie musimy ponosić dodatkowych kosztów, gdyż platforma klienta jest umieszczona w klastrze. Z drugiej zaś, zabezpieczamy się przed ostatnimi zapowiedziami od Apple, mówiącymi o tym, że jeśli adresy IP subdomeny analitycznej będą znacząco różnić się od głównej domeny, dane z ciasteczek 1st party mogą być blokowane.

Jeśli jesteś zainteresowany wdrożeniem GTM Server-Side w swojej firmie, ale brakuje Ci zasobów – zapraszamy do kontaktu. Chętnie pomożemy na każdym etapie projektu!